„Odrodzenie Ikony” - pokaz filmu dokumentalnego

Plakat-IKONY-in-blanco.jpg

Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku zaprasza 23 lutego 2023 r. o godz. 18.00 na film dokumentalny pt. "Odrodzenie Ikony w Polsce. Studium Ikonograficzne w Bielsku Podlaskim" w reż. Piotrka Łozowika. Premiera filmu odbyła się 14 stycznia 2023 r. w Bielskim Domu Kultury, drugi pokaz odbył się w Muzeum Ikon w Supraślu, teraz będzie go można obejrzeć również w Białymstoku.  Dokument opowiada o Ikonie, sztuce, o Podlasiu, o jedynym Studium Ikonograficznym w Polsce, o ludziach z pasją i wizją. Film przepełniony jest duchowością, może stać się swoistym przewodnikiem po prawosławiu. Twórcy o filmie: "Zawiera on dużo archiwalnych zdjęć, nagrań i wspomnień, w których zobaczymy i usłyszymy wiele postaci związanych w naszym regionem, również prof. Jerzego Nowosielskiego, wybitnego artystę, teologa i filozofa, który przyjaźnił się z o. Leoncjuszem Tofilukiem – twórcą bielskiej szkoły. Na archiwalnych nagraniach z początku lat 90-tych XX w. zobaczymy inne wybitne postacie, m.in. poznańskiego architekta prof. Aleksandra Grygorowicza (projektował Sobór w Hajnówce,  cerkiew w Jałówce), prof. Leona Tarasewicza czy cenioną białostocką krytyk sztuki - Joannę Tomalską. Jerzy Nowosielski był człowiekiem ponadprzeciętnym, uznawanym za jedną z najwybitniejszych postaci polskiej kultury współczesnej. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, przekonany o ogromnym znaczeniu dorobku malarza, oddając mu hołd, ustanawia rok 2023 Rokiem Jerzego Nowosielskiego. Film unaocznia nam jak silnie z Podlasiem był związany krakowski profesor. Podlasie traktowane często jako prowincja jawi się w filmie jako bardzo istotny, najważniejszy ośrodek ikonopisarstwa w Polsce i znaczący w Europie. W pewnym sensie nasz region  był w centrum tworzenia się czegoś wielkiego, transgranicznego. Mieszkańcy Podlasia powinni się o tym dowiedzieć i czuć z tego powodu dumę, pamiętać, że mamy na naszym terenie wybitne realizacje sztuki sakralnej. Możemy wymienić polichromie w Gródku i Michałowie, ikonostas i sobór w Hajnówce, baptysterium w Bielsku Podlaskim i wiele innych. Krytycy sztuki z zachodniej i centralnej Polski, a także z zagranicy bardzo cenią Podlasie. Odkrywają tu bowiem na wskroś nowoczesną, ale osadzoną w tradycji sztukę sakralną (malarstwo, architektura, witraże), która wspaniale koresponduje z lokalną twórczością i duchowością. Prócz Nowosielskiego w filmie przywołana jest również postać Adama Stalony-Dobrzańskiego, wybitnego malarza, grafika, witrażystę. Odgrywał on niebagatelną rolę w procesie odrodzeniu sztuki sakralnej w polskim kościele, prowadząc m.in. korespondencję z Karolem Wojtyłą, ówczesnym Metropolitą Krakowskim. Podobnie jak Nowosielski, Stalony-Dobrzański wychował się w rodzinie mieszanej, dlatego obaj krakowscy artyści tak świetnie rozumieli klimat Podlasia, gdzie przenikają się kultury i kulty. Ich wspólne i indywidualne realizacje, zarówno w kościołach rzymskokatolickich jak i cerkwiach prawosławnych są cenione w kraju i za granicą. Ważne jest,
Powrót na początek strony