Epea

Bez nazwy (22) male.jpg

Olga Rembielińska, "Wałdowo. Gawęda"

Przed nami trzyczęściowy secik z Olgą Rembielińską i Michałem Mytnikiem. Dwa nazwiska a trzy posty? Dwa nazwiska a trzy posty. Dziś krowa? Krowa. Ryba, ptak, pies, człowiek, który pisze: "Jestem wzruszony i czekam..."

dialog 2024-04-11-09-32-31-01.jpg

Dragan Jovanović Danilov, Olga Lalić-Krowicka, 3 wiersze

Czuję się jak „dziewiątka” w drużynie piłkarskiej jakiejkolwiek słonecznej krainy odziana w dziób szybkiego statku i skupiająca ślady Williamsa i Yamala z po obu stron mojej głowy, która pęka od meczu. Wiersze Danilova są barwne. Chyba pierwszy raz użyłem tego słowa we właściwy sposób. Czy Lalić-Krowicka widziała więcej, kiedy czytała wiersze w oryginale? Nie, bo znam bałkańskie słońce. Czy znam bałkańskie słońce w taki sposób jak Danilov? Nie, dlatego potrzebuję Lalić-Krowickiej, bo czytała wiersze w oryginale. Chyba ostatni raz oglądam grafikę Magdaleny Cylwik z Szkoła ZDZ Białystok tak barwną, jak wiersze Danilova/Lalić-Krowickiej.

epea3 Gosia Kulikkopia.jpg

Jacek Bierut, "Ludzie" (fragmenty)

Czasem kręci nas bilet podróżny, wpisany na nim cel podróży niby znany, opowiedziany od lewej do prawej i od góry wzwyż a dziwi nas śmiałość czy wręcz hazardowność naszego nazwiska. W przypadku dobrze zatytułowanej literatury brzmi ono Jane Doe, ten opanowany gwałtowną pasją do bycia kimkolwiek, Jan Kowalski. "- Chodź, zobacz. - Matka Murzyna powiedziała to tak lekko, jakby mówiła do młodszego kolegi..." Na grafice Gosi Kulik jest jeszcze Fluffy i obraz m.in. węży.

1Nasturcja_Podolak_small.jpg

Karol Maliszewski, "Czternasta siedem. Moralitet buffo" (fragmenty)

W coś upiornego gra autor sztuki, powołał nawet chór, żeby było i ciemniej, i dźwięczniej, bo materia dźwiękowa utworu jest miejscami nieskazitelna w dezorientującej roli. Tę chcieliśmy pokazać. O resztę pytajcie Karola Maliszewskiego, żeby wam podesłał plik.

dialog.jpg

Rozmowa z Agnieszką Wolny-Hamkało o pojęciach

Rozmawiamy o tegorocznym tomie "Wiersze o pojęciach" wydanym w warszawskim Convivo. Dwa razy jesteśmy bliscy zrozumienia wymagań stawianych przez Wolny-Hamkało, która raz jest przestraszona.

Anna_Zabrocka1.jpeg

Stefan Szulc, Dorota Szulc, "Do Niebieskiego Jeziora"

Czy gdy marzę o spokoju na ziemi, to znalezione na wakacjach spokojne jezioro uprzytamnia mi tę możliwość, że jest ziemia? Nigdy nic nie wiadomo, czyli w pozytywnej wersji: wiadomo, czyli ujmując sprawę najprościej: tak.

ChmielewskiE.jpg

Marek Nowak, "Coś, czego nie wiesz o sobie"

Nie nam zliczać galaktyki, a tylko troszczyć się o naszą: jak ogarnąć ją nawiasem, to i Nowaka i "Epeę" znajdzie się w niej. Wylądować u Nowaka natychmiast, żeby się od pierwszego zdania jego prozy pogubić. No co, fizyka...

Chwiesko_Maja 2.png

Piotr Pazdej, "Preludium"

Ojciec i syn jako zbyt mocno zaciśnięta trytytka powiązująca życie ojca z żoną z życiem syna z żoną. W jakiejś przyszłości, kiedy to po zmroku "pali się tylko co piąta latarnia", a woda jest wydzielana.

Świt 3 Maksymilian Dawid Drażba PLSP.jpg

Agnieszka Rynkowska, 3 opowiadania

Dym z papierosa, czujny wzrok i osobliwe wrażenie spowolnienie myśli i ruchów przy wykonywaniu najprostszych czynności mogą lub nie muszą towarzyszyć opowieściom Agnieszki Rynkowskiej. Pozwala się nam skosztować szczypty Białegostoku, a jeśli smak jest zbyt obcy, to usatysfakcjonuje nas długi i intensywny finisz pozostałych teksów.

ficner.jpg

Victor Ficnerski, 5 wierszy

Orzech autora nie ma jeszcze swojej nazwy gatunkowej. Banał, tylko że orzech autor ma w dłoni albo go tylko trzyma, a orzech nie ma jeszcze swojej nazwy gatunkowej.

Adres redakcji:
„Epea. Pismo literackie”
Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku
ul. Marii Curie-Skłodowskiej 14A
15-097 Białystok
e-mail: epea@ksiaznicapodlaska.pl



Powrót na początek strony